Látogatók
Ma: | 1 |
Tegnap: | 5 |
Ezen a héten: | 21 |
Múlt héten: | 31 |
Ebben a hónapban: | 134 |
Múlt hónapban: | 172 |
Összesen: | 1918 |
Diszlexia - diszgráfia |
A diszlexiaveszélyeztetettség gyanúja 5-6 éves, óvodás gyermekeknél merülhet fel abban az esetben, ha a szülő, az óvónő vagy a logopédus a következő jelenségeket tapasztalja:
Ha a fenti tünetek közül néhány együttes jelentkezése esetén részletes vizsgálat elvégzése szükséges.
A vizsgálat végzésének ideje
A diszlexia veszélyeztetettség szűrésének optimális időpontja a gyermek nagycsoportba lépésének időpontja.
A diszlexia prevenciós terápiát megelőzi:
A részletes vizsgálat:
Kiegészítő vizsgálatok:
A vizsgálat következménye:
Amennyiben a vizsgálat diszlexia veszélyeztetettséget jelez, a nagycsoportos óvodást prevenciós terápiában részesíti a logopédus. Ha a részképességek zavara a nagycsoportos életkor végén, az iskolakezdés előtt derül ki, az óvodai tartózkodást ajánlatos egy évvel meghosszabbítani, s ezt az időt felhasználni a terápiára.
A diszlexia prevenciós órának egyik célja, hogy az olvasástanítás idejét meghosszabbítsa a diszlexia-veszélyeztetett gyermekek számára, nehogy a gyermek lassúbb haladása miatt elmaradjon az általános iskolai gyermekcsoporttól. El kell jutnunk odáig, hogy a gyermek birtokába jusson egy olyan eljárásnak, amellyel a nyomtatott beszédet megközelíti, a betűt a hanggal, a leírt szóképpel, a jelentéssel, a mondatot pedig egy gondolattal azonosítani tudja. A foglalkozások másik célja, hogy kialakuljanak az olvasástanuláshoz szükséges képességek a gyermekben. Ilyenek: a jó kifejezőkészség, a szavak artikulációs mozgássorának tudatosítása, az irány szerinti tájékozódás mind térben, mind a füzetlap síkján, az olvasás irányának elsajátítása.
A tüneteket négy csoportba osztjuk:
|